سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

فصل دوم درخت نامه

سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۳۰ ق.ظ


فصل دوم

امواج و ارتعاشات

مفاهیم اولیه

در متافیزیک و فیزیک نوین با واژه های اولیه و پایه علمی مواجه می شویم که زیربنای علمی و پایه ای برای سایر بخشهاست و در حقیقت اگر پی را خوب بسازیم با افزایش معلومات با مشکلات و یا سوالات کمتری پیش می آید در ضمن تمام مطالب پایه ای خواهد بود و کم و کیف بیشتر را خودتان باید دنبال آن باشید به نوعی زمینه تحقیق فراهم است ما با تعاریف محاوره های خیلی کار نداریم و بیشتر تعاریف علمی مد نظر است خیلی از تعاریف خیلی ساده ولی کاربردی و مهم است و حتی در ظاهر همگی در محدوده ی فیزیک نیوتونی است اما کاربرد عمیق فیزیک نوین در اینجا مطرح است که در ادامه به بیان آن نیز می پردازیم سعی شده تعاریف و توضیحات در حدی باشد که همگان بتوانند از آن استفاده کنند

ارتعاشات

حرکتهای رو به جلو و عقب یا بالا و پایین را که خود به خود و سریع تکرار می شوند،ارتعاشات نامیده می شوند. شخص به سختی می تواند در یک ثانیه دست خود را بیش از 5 بار به ارتعاش درآورد و این ارتعاش صدایی به همراه ندارد.اما گاهی ارتعاشاتی وجود دارند که به قدری سریع هستند که دیدن و یا شمردن آنها امکان پذیر نیست و بصورت یک حرکت محو و لرزان و یا صدا قابل درک می باشند.

تعریف فرکانس(بسامد):تعداد ارتعاشات ایجاد شده در یک ثانیه را بسامد یا فرکانس ارتعاش می نامند.برای مثال اگر وسیله ای یک ارتعاش کامل را در یک ثانیه انجام دهد فرکانس آن یک دور در ثانیه یا یک هرتز است.

اگر کمتر از 20 ارتعاش در یک ثانیه اتفاق بیفتد و اگر هم بیش از 20 هزار بار در ثانیه باشد غیر قابل شنیدن است اولی فروصوت و دومی فراصوت نامیده می شود صوت نزدیک به فراصوت و بالاتر از آن زیان آور است و موجب صدمه رسیدن به گوش و ایجاد هیجان مرگ آور و خون ریزی گوش و مغز می شود بمب صوتی این عملکرد را دارد و در جنگها در صورت موجی شدن پیامدهای طولانی مدت و تقریبا دایمی دارد معمولا برای همه به نسبتی پیامدهای آن مشهود است و در صورت همراهی با ptsd یا ضربه روحی پس از بحران خیلی زجر آور است.

وقتی ما حرف می زنیم فرکانس صدای ما ترکیبی از ارتعاشات با فرکانس10/000  بار در ثانیه تولید می کند.در آلات موسیقی 16/000 بار در ثانیه ارتعاش وجود دارد.بطور کلی محدوده شنوایی برای گوش انسان در حدود 20 تا 20/000 بار ارتعاش در ثانیه است.

تعریف موج:موج،حرکتِ یک آشفتگی یا یک تغییر شکل در ماده است که با گذشت زمان،شکل ظاهری آن تغییر می کند. ترسیم یک موج به هنگام حرکت در طول طناب به سادگی قابل نشان دادن است.

مقداری که طناب از وضع تعادل یا موقعیت اصلی خود به سمت بالا و یا پایین حرکت داده می شود،دامنه یا جابه جایی می نامند.

سرعت انتشار موج:یک برآمدگی روی شکل موج طناب را در نظر بگیرید.مسافتی که یک برآمدگی در مدت یک ثانیه طی می کند سرعت انتشار آن موج می نامند که بر حسب متر بر ثانیه اندازه گیری می شود.

فرکانس یا بسامد موج:تعداد برآمدگیهای است که در مدت یک ثانیه از مقابل یک شخص ناظر عبور می کند و بر حسب هرتز بیان می شود.

طول موج:فاصله میان دو برآمدگی متوالی یا دو فرورفتگی متوالی را طول موج می نامند و بر حسب متر اندازه گیری می شود.

این تعاریف در مورد همه امواج،از قبیل امواج روی سطح آب،امواج روی یک طناب،امواج صوتی،امواج رادیویی و امواج نوری و ... صدق می کند یعنی چه امواج مکانیکی که برای جابه جایی به ماده احتیاج دارد و از خلا عبور نمی کند و چه امواج الکترومغناطیس.

تداخل امواج:هنگامی که دو یا چند موج به هم می رسند،داخل یکدیگر فرومی روند و با هم ترکیب می شوند و در مجموع یک آشفتگی جدیدتر ایجاد می نمایند.گاهی نقاطی در اثر خنثی شدن یک موج توسط موج دیگر به وجود می آید و گاهی امواج نه تنها یکدیگر را خنثی نمی کنند بلکه با هم ترکیب شده و دامنه بیشتری را تولید کرده و گاهی یکدیگر را تضعیف می کنند.

امواج الکترو مغناطیس:برخی از امواج برای انتقال خود،به یک محیط مادی مانند آب،هوا،طناب نیاز دارند اما نوع دیگری از امواج نیز وجود دارند که در خلا نیز می توانند منتقل شوند.این امواج را امواج الکترومغناطیس می نامند.این امواج در اطراف ما پر اند طول موجهای مختلفی دارند و در همه جهتی قابل انتشار اند.بر حسب طول موجشان آثار مختلفی دارند و طبقه بندی می شوند زیرا حامل انرژی اند که با گیرنده های مختلف قابل ردیابی می باشند.حامل انرژی فوتون نام دارد که رفتار موج ذره ای از خود بروز می دهد همچون الکترون بر این اساس در نظریات جدید ما  ن از ابر الکترونی استفاده می کنیم و یا در مقیاس بزرگتر احتمالا همان هاله انرژی.امواجی که با چشم معمولی دیده می شوند،امواج نوری نامیده می شوند که دارای طول موج مشخصی هستند.امواجی که پوست بدن را گرم می کنند امواج فرو سرخ یا مادون قرمز نامیده می شوند امواجی که پوست بدن را قهوه ای می کنند امواج ماورا بنفش یا فرابنفش نامیده می شوند.برخی از امواج الکترومغناطیسی می توانند به طور مستقیم از بدن عبور کنند.این امواج پرتوهای ایکس و گاما نام دارند.امواجی که توسط گیرنده های رادیویی و تلویزیونی دریافت می شوند و طول موجشان نسبتا بلندتر است امواج رادیویی می نامند.به طور کلی سرعت امواج الکترومغناطیسی با سرعت نور برابر است.طیف امواج الکترومغناطیس در کتب درسی نیز موجود است.

میکروموج:میکروموجها قسمتی از امواج الکترومغناطیسی هستند که طول موج آنها حدود چند سانتی متر است و امواجی بدون صدا هستند.از پرتو میکروموج برای انتقال مکالمات بین شهری و موبایل و ارتباطات ماهواره ای استفاده می کنند.یک پرتو میکروموج قادر است تعداد زیادی مکالمات را از یک سیم حمل کند.با ارسال این پرتو به ماهواره ای که بین دو قاره قرار دارد،تصاویر تلویزیونی را میان دو قاره منتقل می کنند.یک ماهواره پرتوها را دریافت می کند و قبل از انتقال به گیرنده های روی زمین،آنها را تقویت می کند.همچنین از این امواج برای پختن سریع غذا استفاده می گردد.چنانچه در مسیر چنین امواجی قرار بگیریم مغز و اندامهای داخلی بدن ما نیز پخته می شود.هنگام کار با این امواج باید احتیاط را رعایت نمود.

امواج رادیویی:طول موج آنها بین چند میلی متر تا چند کیلومتر است و برای حمل پیامها و تصاویر تلویزیونی به سراسر دنیا استفاده می شود.با استفاده از امواج رادیویی،پیامهای زمینی را به سفینه ها و ایستگاههای فضایی ارسال می نمایند.ارسال پیام توسط این نوع امواج،بدون صدا و با سرعت نور انجام می پذیرد.امواج رادیویی به باندهای مختلف دسته بندی می شوند که هر باند کاربرد مخصوص خود را دارد.یک دستگاه رادیو می تواند از راه دور،باند امواج کوتاه و متوسط را نیز بگیرد.

میدان انرژی:هر منبع انرژی بر محیط اطراف خود نیرویی اعمال می کند که بر کلیه اشیا آن محیط تاثیر گذار است.این تاثیرات،وسیله ی خطوطی تصور می شود که از آن منبع جاری شده اند.فضایی که انرژی در آن جاری است و بر مکان و اشیا آن تاثیر می گذارد را میدان آن انرژی می نامند.

ابر الکترونی و ماهیت موج ذره بودن فوتون فضا زمان استیون هاوکینگ و نظریه ی هاله ای پروفسور حسابی موارد دیگرى هستند که تحقیق کنید

نظرات  (۱)

I never thought I would find such an everyday topic so enrnlatlihg!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی