رنگ خدا
با سلام
خداوند می فرماید هیچ چیزی شبیه او نیست دقت کنید هیچ موجودی شبیه اش نیست اما در خود قرآن نیز می فرمایند که رنگ خدایی بگیرید در عین حال خود ذات الهی نیز دست نیافتی است و حتی غیر قابل تصور و در سوره حمد نیز مسیر الهی مسیر رسیدن به نعمت الهی پیش بینی شده است که در قرآن نعمت الله صراحت دارد و در احادیث نیز امانت که آنهم در قرآن آمده صراحتا مفهومش ذکر شده در حدیث هم نیز به مضمون می فرمایند مگر خدایی را که نتوان دید هم مگر می شود عبادت کردد. با توجه به مفهوم و اساس توکل و توسل هم که آنهم در قرآن ذکر شده است به این پی می بریم که اساسا عبادت فقط عبادت یک کلمه نیست بلکه با توجه به اینکه کلمه و اسم معنا و مفهوم را در خلقت می یابد و اصلا علم اسما همان علمی است که فرشتگان هم نتوانستند واردش شوند . باید رنگی ترین رنگ که به خداوند نزدیک می شود را جست بدین مفهوم اساسا طبق نظر اینکه اگر ما بگوئیم فقط الله اما رنگش را نبینیم در حقیقت کلا چیزی نمی بینیم و اینکه طبق حکمت لقمان امانت و نعمت درجات و مفاهیم خود را نیز بیان می دارد یعنی ابتدایی ترین آن احترام به پدر و مادر و ارتباطش با توحید و همچنین عالی ترین آن درک این است که پدران امت چه کسانی هستند و مفهوم نبوت و امامت و تمامی امتداد آن. اما یادمان باشد قلب نیز مهم است اینکه قلب با یاد خداوند آرام می شود یعنی آرامشش با ذکر و یاد خداوند است و چیز دیگری هم باعث آرامشش نخواهد شد و بخش ساختارش جوری است که تنها آرامبخشش ذکر خداست و هرچیزی که یادآور خداوند شوند اینهم در ادامه یادآوری کنیم که راههای ارتباط خداوند شامل توی قلبی ، ورای حجاب و فرشتگان است و با ذکر موارد قرآنی مختص پیامبران نیست اما حتی هرچه بر پیامبر هم نازل شده قرآن و کتاب نیست و احادیث قدسی هم داریم و اینکه مواردی مثل خواب یا موارد مشابه حتی مورد تایید هم حجت شرعی نیستند . از بحث خیلی دور شدیم اما در کل به این رسیدیم که بدون رنگ خداوند کلا دیدی وجود ندارد و بحث توکل و توسل عین توحید است