سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

روزه

سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۰۸ ق.ظ


به نام خدا و با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما بندگان خدا در محضر حق

می خواستم بحثی را در مورد #حکمت روزه داری و اهمیت و درک وجوب آن مطرح کنم و خواهشمندم از دوستان گرامی تا نظرات خویش را بیان کنند

 .روزه زکات سلامتی بدن است زکات بر موارد قوت مردم و نیازهای اساسی مردم واجب شده است سایل و فقیر زکات نمی دهند و در روزه بیمار و پیر و ناتوان و مسافر روزه نمی گیرند عامل هر بیماری پرخوری در احادیث آمده و کم خوری سفارش اکید شده است اگر از دید کای بنگریم و خمس و زکات و صدقه را در حالت کلی در یک طیف ببینیم چون علم ماهیت ذاتی افراد است و اضافه نیست خمس هم ندارد در روزه ما از جسم کم می کنیم ولی از آن طرف بر معنویات و اندیشه متعالی و پاکسازی هم زمان و کامل روح جسم زبان اندیشه و فکر و قلب می پردازیم و در عین حال با اعمال مختلف مثل ختم قرآن نماز اول وقت اینها را تقویت و در کل این یک ماه نیز مثل یک آموزشی و سرلوحه عملکردی برای مابقی ماههای سال است ....یکبار کسی پرسید آیا روزه می گیری فرد در جوابش گفت آری سوال کننده پرسید کدام پزشکی است که اینهمه سختی و رنج را برای فرد تجویز می کند گفتش همان پزشکی که وقتی همه جوابت کردند تو از او انتظار معجزه داری

این نظر که هدف روزه فقط# سوزاندن باقی مانده غذاهاباشد مردود است چون ما حتی شاهد چاق شدن افراد در این ماه البته در صورت بدخوری و عدم میانه روی شاهد هستیم در ضمن وعدهدهای غذای جابه جا شده و حذف شدن وعده ی غذایی نداریم البته اینکه نباید نهار را جایگزبن کرد درست است اما# سحری نیز همان صبحانه ی معمولی نیست بحث فقط درک فقرا هم نیست چون اگر جامعه ای بدون فقر بود پس #روزه باید برداشته می شد یا می گفتند فقرا روزه نگیرند یا حتی فقط ریاضت به منظور تضعیف جسم آنهم به طور موقت و در بازه زمانی مشخص و تقویت روح به وسیله نماز و قرآن خوانی و موارد دیگر نیست حتی شاید بحث فهم#مجاز و بازی بودن دنیا هم نباشد شاید جمله ی مرا اغراق آمیز برداشت کنید ولی جمله ی معروف اینکه اگر دنیایشان با دین ما تقابل کند دنیایشان را خراب می کنیم از امام مصداق این حق انتخاب است از نظر دین #اسلام و از نظر فقهی سطح اسلام فقط و فقط با قبول توحیدی و وحدانیت خداوند و قبول پیامبری حضرت خاتم حاصل می شود حتی کیفیت درک توحیدی و یا موارد اختلافی مثل بحث جانشینان #پیامبر اهمیتی در بحث قبول مسلمان بودن فرد ندارد حتی بسیاری از اعمال دینی و وجوب آن را نیز انجام ندهد باز رد مسلمانیت فرد نیست حتی در طبق تعریفی بعضی مسایل دین ایمان پایه و ایمان محورند و حتی در سطح اسلام مطرح نمی شوند بگذریم از بحث دور نشویم اینکه اتفاقا بر خلاف تصور دنیا در نزد مومن بسیار بسیار بسیار شیرین تر از حتی یک مسلمان است که البته مومن حتی می تواند مسلمان هم نباشد بازهم بر خلاف تصور بیشتر افراد و بازهم در نظر قرآن مرگ برای مومنین مصیبت است چون آنها لذت دار ترین و حلوترین نعمات الهی را درک کرده اند و دنیا در نظرشان به مثابه پایه برای ساختن مهمترین بخش زندگی یعنی آخرت است دقت کنید گفتم ساختن نه رفتن یا فقط سیر.از نظر کلی دین داری منافاتی با دنیا داری ندارد اما دین دوستی با دنیا دوستی امری متفاوت است و خودخواه ترین افراد به معنی حقیقی دین دوست ترین نیز خواهند بود چون در درک حقیقی فقط خود را با خدا معامله می کنند حتی سبک زندگی این دنیا حتی در#علوم و فنون و درک کلی اگر با ایمان همراه باشد با سبک مسلمان بودن صرف و خشک و بدون شک با کفر کاملا متفاوت است از نظر کلی نیز مسلمانان و مومنان و آزادگان جهان نیز ضعیفان نیستند بلکه مستضعفین جهان اند درک #مومن از خود به عنوان پایه شناخت ایمان مطرح است و در سوره مومنون کاملا مطرح است و به کمک آیات و سوره های دیگر مثل توحید و نور و طارق قابل تبیین بیشتر است

شاید نباید دنیا اینگونه باشد اما مومنین بیشتر در خطر بلایا هستند مثل بحث مومن کشی اصحاب اخدود به نام جادوگر خواندنشان یا ایمان آوردن جادوگران زمان موسی چون آنها تشنه ترین افراد نسبت به درک ایمان بودند و سریع هم قبول کردند و# شهید شدند دقت کنید بازهم می گویم مومنین ضعیف نیستند بلکه مستضعفند و در تعریف کلی نیز اگر در پرتو ولایت باشند گزندی از#فتنه آنها را نمی گیرد یکی از اصول روزه داری در قرآن بحث طالوت است که گفت از آبشخور آب نخورید مگر به قدر نیاز.همانها که کم خوردند با وجود قلت عامل#پیروزی در نبرد  بودند بر کثرت

 

با تشکر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی