آسانی چگونه است؟
با سلام
در قرآن جایی می فرمایند که همراه با سختی آسانی است و در آیه بعد نیز دقیقا تایید مجددا خداوند می فرمایند که همراه با سختی آسانی است در آیه دیگر خداوند می فرماید سیجعل الله بعد عسرا یسرا یعنی بعد از سختی آسانی است اما آیا این دو متفاوت است و بار معنایی متفاوتی دارد جواب این است که خیر زیرا در حدیث هم داریم که حتی برای کار آسان نیز از خداوند کمک بخواهید چرا که همان را نیز خداوند آسان گردانیده است اما برگردیم به آیات این نکته وجود دارد که وقتی در سوره شرح قرآن این معیت را تایید می کند دقیقا سنت الهی را ذکر می کند و در این جهان به عنوان قانون جاری و ساری است اما وقتی در آیه ذکر می شود که خداوند پس از سختی آسانی را قرار می دهد چند نکته داریم اینکه اساسا خداوند قبل و بعد است و اینکه خودش تعهد داده قرار می دهد پس یعنی در حقیقت قرار داده است نه اینکه قرار خواهد داد و فقط یک امید باشد و اینکه اگر کاری خاص خداوند باشد آسانی پس از آن نیز خاصا توسط خداوند تعهد داده شد است قیامت نیز بر همین اساس است و اینکه ما بخواهیم آن را در هزاران سال بعد یا میلیون سال پس از نابودی زمین دنبالش بگردیم کمی ناجوانمردانه است بلکه حقیقت این است که همین خواب و بیداری و همین کار دوران و همین مرگ و زندگی و وجود ارواح خود مبین قیامت است و اساسا با توجه به قانونی که خود علوم غربی کارما می نامندش اساسأ همین دنیا کارنامه اعمال را بروز خواهد داد و اگر کمی عارفانه بنگریم در حقیقت قیامت واقع شده است چرا که خداوندی که کن آیکون در اراده اوست زمان و مکان ندارد و بهشت و جهنم بر اساس ارواح انسان ها ساخته می شود بلکه قیامت یوم الدین است اما دین همین الان هم جاری و ساری است از بحث دور نشویم بازهم تاکید می کنیم حمایت از دین تقریبا صادقانه بگوییم بدون هزینه است شاید بپرسید باید در راه دین جان و مال و همه را داد اینها همه درست است اما اگر پشت سفیر امام حسین علیه السلام یعنی مسلم خالی نمی شد و مردم به عهد خود وفادار می مانند کمترین مشکلی در دین و دنیای خود نداشتند