دو حدیث مشترک شیعه و اهل سنت در مورد امام علی علیه السلام
عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش
یعنیکهفقط بنده ی سلطان نجف باش
دوحدیث مشترک اهل سنت و شیعه
۱_ حبّ و بغض به علی(ع) ، معیار تشخیص مؤمن و کافر
ابن عساکر شافعی با سندی ازعلی (ع)نقل میکند که رسول خدا به او فرمود:
«وَ اَلَّذِی فَلَقَ اَلْحَبَّةَ وَ بَرَأَ اَلنَّسَمَةَ إِنَّهُ لَعَهْدُ اَلنَّبِیِّ اَلْأُمِّیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ إِلَیَّ لاَ یُحِبُّنِی إِلاَّ مُؤْمِنٌ وَ لاَ یُبْغِضُنِی إِلاَّ مُنَافِقٌ»
(تاریخ دمشق، ج ۴۵، ص ۲۰۸)
در این حدیث، رسول خدا (ص) دوست داشتن علی را نشانه ایمان و دشمنی با علی را نشانه نفاق برشمرده است. همین حدیث را شیخ مفید در ارشاد (ج ۱، ص ۳۹) و عماد الدین طبری در بشارة المصطفی لشیعة المرتضی (ص ۲۰۲) نقل کردهاند.
۲_ اختصاص لقب «امیرالمؤمنین» به علی (ع)
خوارزمی حنفی (ت ۵۶۸) در المناقب (ص ۳۰۳) با سندی از علی (ع) نقل کرده که خداوند در شب معراج در محل «سدرة المنتهی» به حضرت رسول (ص) وحی کرد که من علی (ع) را وصی و خلیفه تو قرار دادم پس او را جانشین خود قرار ده.در ادامه حدیث آمده است:
«هو أمیرالمؤمنین حَقّاً حَقّاً، لَم ینلها أحدٌ قبله و لیست لأحدٍ بعده» به درستی و به حق که تنهااو برازنده لقب«امیرالمؤمنین»است و چنین لقبی برای احدی قبل از او و بعد از او نخواهد بود.
شیخ مفید (ره) در الإرشاد ومرحوم طبرسی در إعلام الوری نیز به این مطلب اشاره کردهاند.(رک: کتاب سید بن طاووس با نام «الیقین بإختصاص مولانا علی بإمرة المؤمنین»).
#الهیهبلیکمالالانقطاعالیک
_____________________
🖋#طلبهجوان_میثاقجوان(نویسنده وبلاگ گردآورنده است)
📌
الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج