سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

سخن تازه ی عاشقانه

love is when you find yourself and spend every wishes on him

شباهت شگفت انگیز مغز انسان به ساختار کهکشان

جمعه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۹ ب.ظ

مغز 1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه فناوری خبرگزاری آنا، طی مطالعات اخیری که توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب و ستاره‌شناسی با سابقه در کشور ایتالیا انجام شده است شبکه پیچیده سلول‌های عصبی مغز شباهت شگفت‌انگیزی به ساختارهای کهکشانی در فضای بیکران کیهان دارد.

 

محققان معتقدند با وجود تفاوت بسیار زیاد در وسعت مغز و ساختارهای کهکشان، مغز انسان از همان الگوی کیهانی برای سازماندهی عملیات‌های پیچیده خود استفاده می‌کند. شبکه‌های عصبی از تعداد بسیار زیادی نورون تشکیل شده‌اند. این نورون‌ها اجزای بسیار کوچکی هستند که وظیفه انتقال پیام‌ها را بر عهده دارند.

 

مغز انسان تقریباً از 69 میلیارد نورون تشکیل شده و بر اساس تخمین دانشمندان بیش از 100 میلیارد کهکشان در فضای کیهان وجود دارد. از این اعداد می‌توان نتیجه گرفت هم در مغز و هم در کیهان تنها 30 درصد از جرم آن‌ها به نورون‌ها و کهکشان‌ها اختصاص داده شده است. در واقع ساختارهای پیچیده‌ای که هر روز ماهواره‌های در حال گردش در فضا تصاویر مختلفی از آن‌ها ارسال می‌کنند تنها بخش اندکی از جرم کیهان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

در مغز بیش از 70 درصد جرم به آب یا همان مایع مغزی و در کیهان به ماده تاریک اختصاص دارد. این مواد که دانش بشر نیز در مورد آن‌ها بسیار اندک است در ظاهر منفعل بوده و نقشی در فرایندهای پیچیده‌ای که هر لحظه در مغز و کیهان رخ می‌دهد ایفا نمی‌کنند ولی قطعاً این گونه نیست.

 

دیگر معیار شباهت مغز و کیهان توزیع رشته‌های بین سلولی و سامانه‌‌‌های اجرام آسمانی است. به طرز شگفت‌انگیزی نحوه قرارگیری و نظم ستارگان، سیارات و سیارک‌ها در کنار هم شبیه به رشته‌های عصبی است که در سرتاسر مغز امتداد پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد مغز و کیهان هردو از قوانین فیزیکی پیچیده‌ای پیروی می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی