واقعه
سلام . این سوره و دیگر آیات قرآن که در باب قیامت هستند ویژگی منحصر به فردی در خود دارند که خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد اینکه تقریبا تمام موارد قیامت و معاد با زمان ماضی و گذشته و کاملا داستان وار روایت می شوند استنباط اول این است که بگوییم قیامت امری حتمی و واقع شدنی است و تعیین زمان برای آن ممکن نیست و پس از مرگ هر فردی باید منتظر آن باشد تا در آن روز زنده شود اما معنای باطنی آن این است که قیامت واقع شده است و سرانجام یافته است یعنی همین اعمال همین لحظه ها نیز قیامت و معاد هرکسی را ساخته است و بهشت و جهنم پس از مرگ فقط بروز کامل آن است و اینجا که عالم اضداد است بروز کامل و بدون کم و کسر آن امکان پذیر نیست که این معنی با توجه به مفهوم بازتاب کارها و مواردی مثل شب قدر و اینکه هر انسان در زمان خواب نیز می میرد و مرگ فقط مرگ آخر که جسم از کار بیفتد در قرآن تعریف نمی شود و خواب نیز یکی از نشانه های معاد است تعبیر می یابد در آخر این سوره نیز دسته بندی کلی افرادی که نامه اعمالشان به دست راست می دهند و کسانی که به دست چپشان می دهند و سابقون اشاره دارد که یعنی کاری به فقط بحث خوب و بد ندارند و به خاطر رضایت خدا و اصالت عمل در امورات خیر تعجیل میکنند و واقف به حیات ابدی هستند